ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - «Ελληνικό σινεμά σε πρώτο πρόσωπο» του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Επιμέλεια: Αλέξανδρος Παπαδόπουλος
Μια σειρά από βιβλία «τσέπης» για τον ελληνικό κινηματογράφο και τους ανθρώπους του. Κάθε ένα αφιερωμένο σε κάποια ξεχωριστή προσωπικότητα του ελληνικού σινεμά, περιέχει μία μεγάλη συνέντευξη-συζήτηση του τιμώμενου προσώπου με τον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη, ένα πλήρες βιογραφικό και την πλήρη φιλμογραφία του σχολιασμένη, καθώς και ένα κείμενο με την προσωπική ματιά του συγγραφέα πάνω στην προσωπικότητα καθενός πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας.
Μια ολοκληρωμένη περιγραφή της κινηματογραφικής καριέρας του καθενός, αλλά και ένα γλαφυρό αφήγημα για να γνωρίσετε καλύτερα τους ανθρώπους που αγαπήσατε μέσα από το έργο τους.
Δημήτρης Χορν, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Βουτσάς, Νίκος Κούρκουλος, Γιάννης Δαλιανίδης, Μιχάλης Κακογιάννης, Ελένη Ζαφειρίου, Μπεάτα Ασημακοπούλου, Ντένη Βαχλιώτη, μέσα από τις ογκώδεις κινηματογραφικές (κυρίως) συνεντεύξεις που πήρε ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιάσων Τριανταφυλλίδης από τους προαναφερθέντες - από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 ως τα μέσα της αμέσως επόμενης.
Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των βιβλίων «τσέπης».
Ο Δημήτρης Χορν μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Ένα από τα στοιχεία που έκαναν τον Χορν τόσο πολύ γοητευτικό ήταν πως ο Χορν ήταν ένας αυθεντικός ΘΕΑΤΡΙΝΟΣ του παλιού καιρού, με την καλύτερη σημασία που μπορεί να έχει αυτή η λέξη, από αυτούς που έπαιζαν σαν να ζούσαν και ζούσαν σαν να έπαιζαν... Σε τετ α τετ, ειδικά, συζήτηση, σου μιλούσε για τα πιο απλά αλλά και για τα μη απλά πράγματα και φλεγόταν ολόκληρος, οι κουβέντες έβγαιναν από το στόμα του και συγχρόνως η κίνηση των χεριών, του κορμιού, οι εκφράσεις του προσώπου ήταν τέτοιες, σαν να ερμήνευε ένα σπουδαίο ρόλο. Ένα στοιχείο της γοητείας του ακριβώς ήταν πως ήταν ένας αυθεντικός θεατρίνος, αλλά βέβαια δεν ήταν μόνο αυτό, ήταν και η έμφυτη αρχοντιά του, η ομορφιά του που μέχρι το τέλος της ζωής του δεν τον πρόδωσε, η καλλιέργειά του, εκείνη η εξαιρετική φωνή που ηχούσε σαν το πιο ακριβό όργανο στα αυτιά σου, όλα στον Χορν ήταν γοητευτικά και ανεπανάληπτα και ο ίδιος είχε μια λάμψη που σε αιχμαλώτιζε.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Δημήτρης Χορν
Andy's Publishers, 2014
111 σελ.
ISBN 978-960-565-080-3
Τιμή : € 5,90
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Η Αλίκη που γνώρισα εγώ τα τελευταία εννέα χρόνια της ζωής της ήταν μια πανέξυπνη, βαθιά φιλοσοφημένη, εξαιρετικά καλλιεργημένη γυναίκα, πολύ μπροστά από την εποχή της, όπου όλα αυτά όμως θα μπορούσαν να γίνουν παρανάλωμα μπροστά σε μια άδεια πλατεία θεάτρου. Η Αλίκη ήθελε να την αγαπούν, όλοι αν ήταν δυνατόν, και να είναι το θέατρό της γεμάτο, όπως πολύ δημοφιλές να είναι οτιδήποτε κάνει ή λέει. Ακόμη κι αν έκανε προσπάθειες για να αλλάξει ρεπερτόριο, για να «ωριμάσει» τη δημόσια προσωπικότητά της ή ακόμα και την εμφάνισή της, μπροστά σε μια άδεια πλατεία θεάτρου, έπεφταν στο κενό. Δεν ήταν από αυτές που θα μπορούσαν να προσπαθούν ασταμάτητα ή να «κάνει τέχνη για τον εαυτό της». Η Αλίκη ζητούσε κι είχε απόλυτη ανάγκη την αγάπη του κόσμου γι' αυτήν.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Αλίκη Βουγιουκλάκη
Andy's Publishers, 2014
191 σελ.
ISBN 978-960-565-079-7
Τιμή : € 5,90
Η Ρένα Βλαχοπούλου μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Δεν ήταν εύκολος άνθρωπος η Ρένα Βλαχοπούλου, αλλά ήταν πολύ ξεχωριστός άνθρωπος. Και ήταν μόνο ταλέντο, τίποτε άλλο. Δεν είχε ούτε άγχος για καριέρες, ούτε τίποτε άλλο. Ήταν μια κανονική γυναίκα, πολύ δυναμική, που της άρεσε όμως και να την αντιμετωπίζουν σα θηλυκό, απομυθοποιούσε η ίδια τον εαυτό της και ήταν πολύ ξεκάθαρη σε αυτά που έλεγε, όπως πολύ ξεκάθαρη ήταν και στα «θέλω» της. Δεν θα δίσταζε ούτε για μια στιγμή να σου πει κάτι, επειδή έτσι το αισθανόταν, χωρίς να έχει δεύτερες σκέψεις. Βαριόταν αφάνταστα οτιδήποτε είχε σχέση με πράγματα που προωθούν τη δημοσιότητα, συνεντεύξεις και λοιπά, και όταν το έκανε φαινόταν καθαρά πως δεν ήταν το καλύτερό της. Για κουβέντα όμως, φιλική, ήταν μια χαρά.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Ρένα Βλαχοπούλου
Andy's Publishers, 2014
100 σελ.
ISBN 978-960-565-093-3
Τιμή: € 5,90
Ο Κώστας Βουτσάς μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Ο Κώστας Βουτσάς είναι ένας «κανονικός» άνθρωπος. Κι αυτό το λέω και το βάζω σε εισαγωγικά, ακριβώς γιατί πρόκειται για ένα τόσο μεγάλο και διαχρονικό αστέρι του θεάτρου και του κινηματογράφου. Πραγματικό είδωλο, πολύ μεγάλος σταρ, υπερ-εμπορικός με διάρκεια απίστευτη, αλλά χωρίς τίποτα από όλα αυτά να του έχει «μετακινήσει» το μυαλό είτε προς την έπαρση, είτε προς την αλαζονεία. Άμεσος, ειλικρινής, ευγενικός, γεμάτος χιούμορ αλλά και ιδιαίτερα σοβαρός όταν χρειάζεται, καλλιεργημένος ουσιαστικά σχετικά με την εποχή του και με τον κόσμο γύρω του, με θέση και άποψη τεκμηριωμένη όσον αφορά τα πολιτικά, καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα και πάνω απ' όλα καλός άνθρωπος και καλός φίλος.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Κώστας Βουτσάς
Andy's Publishers, 2014
117 σελ.
ISBN 978-960-565-081-0
Τιμή: € 5,90
O Νίκος Κούρκουλος μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Ήταν ένας πολύ γοητευτικός άνθρωπος ο Νίκος Κούρκουλος και από κοντά, όχι μόνο στη μεγάλη οθόνη ή τη σκηνή. Και όλα αυτά τα στοιχεία που τον καθιέρωσαν στο σινεμά ήταν ακριβώς τα στοιχεία που κουβαλούσε και στη ζωή. Σε αυτό το λίγο τουλάχιστον που τον γνώρισα και του μίλησα. Είχε τη γνωστή σε όλη την Ελλάδα επιβλητική αρσενική θωριά και μια έντονη φωνή, αλλά είχε και έναν σταθερό τόνο στη φωνή του. Ήταν πολύ ευθύς στις απαντήσεις του, μιλούσε σωστά ελληνικά και δεν καλυπτόταν καθόλου πίσω από ωραίες φράσεις. Ήταν κοφτός, αλλά μπορούσε στην επόμενη κου-βέντα να γίνει πολύ συναισθηματικός και να αρχίσει να ονει-ροπολεί, ενώ ξαφνικά εμφανίζονταν και σπίθες χιούμορ, ένα έντονο γέλιο, μια νοσταλγική διάθεση. Ο Νίκος Κούρκουλος φαινόταν και ήταν κύριος.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Νίκος Κούρκουλος
Andy's Publishers, 2014
106 σελ.
ISBN 978-960-565-091-9
Τιμή: € 5,90
Ο Γιάννης Δαλιανίδης μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Δεν ήταν εύκολος άνθρωπος ο Γιάννης Δαλιανίδης. Αλλά είχε μια βαθιά καλοσύνη στην ψυχή του, δεν μιλούσε άσχημα για τους άλλους, ήταν πολύ μορφωμένος αλλά δεν το επεδείκνυε, ήταν καλός φίλος, αξιοπρεπής, είχε πολύ χιούμορ και ήταν γεμάτος ζωή μέχρι την τελευταία στιγμή, σε βαθμό που σε έκανε δίπλα του να αισθάνεσαι εσύ ηλικιωμένος. Συνήθιζε να λέει μέχρι το φινάλε του πως όταν η ώρα πάει 6μμ και δεν έχει κανονίσει ακόμη με ποιους θα βγει το βράδυ, πάθαινε πανικό στη σκεψη ότι θα μείνει στο σπίτι και δεν θα βγει.
Info:
IΙάσονας Τριανταφυλλίδης, Γιάννης Δαλιανίδης
Andy's Publishers, 2014
170 σελ.
ISBN 978-960-565-092-6,
Τιμή: € 5,90
Ο Μιχάλης Κακογιάννης μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
...και μόνο για τη "Στέλλα" κατέχει δικαιωματικά μια θέση στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. Και μόνο για τον «Ζορμπά» κατέχει μία θέση στον διαχρονικό παγκόσμιο κινηματογράφο και υπάρχει βέβαια και η «Ηλέκτρα» η οποία ξεκινά την εργασία του πάνω στην αρχαία ελληνική τραγωδία και τη μεταφορά της στον σινεμά που του χαρίζει το φωτοστέφανο του εμπνευσμένου δημιουργού, του διανοούμενου, με θέση και άποψη ολοκληρωμένη πάνω στην τέχνη του. Ο Μιχάλης Κακογιάννης βέβαια δεν έκανε μόνο σινεμά, αλλά το σινεμά ήταν αυτό που τον χαρακτήριζε ακόμη και όταν ασχολούνταν με επιτυχία στην Ελλάδα ή το εξωτερικό με το θέατρο, την όπερα ή την τηλεόραση. Έπειτα είναι και οι υποψηφιότητες για Όσκαρ, τα βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ, ο σεβασμός εκτός Ελλάδος γι' αυτόν... Ο Μιχάλης Κακογιάννης από όλες τις απόψεις, πέρα από ένας σπουδαίος δημιουργός, στα μάτια των εκτός Ελλάδας ανθρώπων, είτε αυτοί είναι ειδικοί περί σινεμά είτε απλοί θεατές, είναι το ελληνικό σινεμά...
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Μιχάλης Κακογιάννης
Andy's Publishers, 2014
115 σελ.
ISBN 978-960-565-082-7
Τιμή
Η Ελένη Ζαφειρίου μιλάει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Ήταν μια γλυκιά γυναίκα η Ελένη Ζαφειρίου από κοντά, πρόσχαρη, γελαστή και πραγματικά απλή. Ενώ είχε όμως το στυλ της απλής, λαϊκής γυναίκας που βλέπουμε στις ταινίες, εν τούτοις συζητώντας μαζί της καταλάβαινες ότι είχες να κάνεις με μια διανοούμενη, έξυπνη, μορφωμένη και με βάθος γυναίκα. Ήξερε να κρίνει και να βάζει τα πράγματα στη θέση τους, της έλειπε το ότι κανείς δεν σκέφτηκε να την τιμήσει,και βέβαια είχε απόλυτο δίκιο σε αυτό, και ήξερε να ζει τη ζωή της με κέφι αλλά και αξιοπρέπεια. Εδώ που τα λέμε κιόλας αν το σκεφτούμε και λίγο διαφορετικά ίσως κανείς δεν σκέφτηκε να τιμήσει επισήμως την Ελένη Ζαφειρίου γιατί όλοι τη θεωρούσαν δεδομένη, όπως συχνά κάνουμε το λάθος να θεωρούμε τους δικούς μας ανθρώπους.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Ελένη Ζαφειρίου
Andy's Publishers, 2014
115 σελ.
ISBN 978-960-565-083-4
Τιμή : € 5,90
Η Μπεάτα Ασημακοπούλου μιλάει για τον Ορέστη Λάσκο στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Η Μπεάτα Ασημακοπούλου ήταν ένας πολύ γλυκός άνθρωπος. Ήταν ευγενής, αξιοπρεπής, ήταν κυρία και είχε πολύ χιούμορ. Ήταν απολαυστική στη συζήτηση και θυμόταν ακομπλεξάριστα όλα αυτά τα χρόνια. Μόνο όταν επρόκειτο για τον Λάσκο έχανε το χιούμορ της. Εκεί γινόταν η παθιασμένη και ερωτευμένη γυναίκα που αγαπούσε και θαύμαζε τον σύντροφό της, ο οποίος ήταν σαν να μην είχε φύγει ποτέ από δίπλα της. Παθιαζόταν όταν μιλούσε γι' αυτόν. Αλλά έβγαζε και μια γλύκα, τη γλύκα της γυναίκας που αγάπησε και αγαπάει ακόμα. Κι ας είχε φύγει ο Λάσκος.
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Μπεάτα Ασημακοπούλου
Andy's Publishers, 2014
116 σελ.
ISBN 978-960-565-095-7
Τιμή : € 5,90
Η Ντένη Βαχλιώτη μιλάει για την Μελίνα και το "Ποτέ την Κυριακή" στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Γνώρισα τη Ντένη Βαχλιώτη όταν από μια απίθανη σύμπτωση συνεργαστήκαμε στο ανέβασμα της θεατρικής παράστασης «Χειροκροτήματα». Ο Απόστολος Δοξιάδης, που ήταν ο παραγωγός, και ο Μίνως Βολανάκης, που ήταν ο σκηνοθέτης, μου πρότειναν να κάνω τη μουσική επιμέλεια της παράστασης με τραγούδια του Κόουλ Πόρτερ σε ηχογραφήσεις από το 1928 ως το 1933, όπως μου ζήτησε ο Βολανάκης. Η Ντένη έφτιαξε απίστευτα κοστούμια για την παράσταση, που το καθένα ξεχωριστά θα άξιζε να είναι σε μουσείο. Γνωριστήκαμε γιατί ενθουσιάστηκε ακούγοντας αυτά τα τραγού-δια εκείνης της εποχής και μείναμε φίλοι ως το τέλος της ζωής της. Συχνά, επειδή μιλούσε τα γερμανικά όπως τα ελληνικά, την έβαζα και μου έλεγε τραγούδια εκείνης της εποχής, όπως το «Bel ami», και μου τα μετέφραζε. Κάναμε και εκπομπές στο ραδιόφωνο, αλλά πήγαινα και στο σπίτι της, στην οδό Αλωπεκής, όπου η Ντένη ήξερε να διηγείται υπέροχες ιστορίες του παλιού καιρού. Όλα βέβαια ξεκινούσαν και κατέληγαν στο όνομα «Μελίνα Μερκούρη».
Info:
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, Ντένη Βαχλιώτη
Andy's Publishers, 2014
102 σελ.
ISBN 978-960-565-094-0
Τιμή: € 5,90